Frozen actions

During a short stint in Sales, I was told that Mars never price promoted products that could be stocked or “hamstered”. Not sure whether that’s true or not, especially as promotions are a good way to round off the AIDA process – they stimulate customers to act – but that can also do you damage.

Interestingly, German gardening centres run regular price promotions – across all items except dog and cat food. My suspicion is that pet food companies are behind this (one of whom does belong to Masterfoods).

Let’s run through an example: I go to the supermarket and see pizzas on promotion.

pizza_promotion.jpg

What do I do? Stock up! If everyone does this, the only time pizzas get bought is on promotion. So I agree with Mars on this one – promote tactically, but very carefully. And never in a way that undermines your own business.

Alex Woodruff

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3 responses to “Frozen actions

  1. Some stores limit the number of items that can be bought at once when on promotion. For instance, Safeway’s in the UK used to sell its baked beans at 3p a tin (instead of the usual 16p – this is going back a while), but you couldn’t buy more than 4 tins at once.

    So is this why I never see special offers in German supermarkets? For a while now, I’ve been wondering why supermarkets don’t have “buy one, get one free” offers, half price offers, or any other price promotions. Are they afraid of people only buying things when they’re on offer?

  2. Again me!

    In meinem Erststudium hatten wir die gleiche Diskussion über diesen “Baumarkt”.
    Anlass genug um zu recherchieren, wo diese Sache herkommt…

    Es kam heraus, dass zunächst rechtliche Umstände den Rabatt auf alle Produkte außer Tiernahrung beschränkten. Als diese Beschränkung aufgehoben wurde (weil der Baumarkt dagegen geklagt hatte) hatte sich dieser Spruch aber mittlerweile schon dermaßen in der Bevölkerung etabliert, dass sich das Unternehmen entschloß, die Aktion, nun als Slogan, beizubehalten!

    Aber: Keine Gewährleitstung für den Wahrheitsgehalt, ich habe das irgendwo auf halboffiziellen Websites (wikipedia, etc.) recherchiert…

  3. Hi,

    der Schweizer Markt funktioniert komplett nur über Promotionen und sog. “Schweinepreise”. Die Bevölkerung sichtet wöchentlich alle Inserate und kauft dort wo es am günstigsten ist, auch für low-cost produkte wie Toilettenpapier etc.
    Diese Struktur hat sich seit ca. 5 Jahren durchgesetzt seitdem die deutschen Riesenmärkte OBI, Hornbach und Hagebau sich in der Schweiz breitmachten aber im Gegensatz zu Jumbo, Migros und Coop auf dem Euro-Niveau und zu größeren Stückzahlen einkaufen können.
    Hier ist der Markt eindeutig “kaputt”.

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